Data Analyse Breda

Wat is business intelligence en hoe haal ik waarde uit data?

Steeds meer bedrijven gaan over op data gedreven werken. Het klinkt heel interessant, maar wat is nu eigenlijk de toegevoegde waarde van data, en hoe helpt data mij bij het verbeteren van het bedrijfsresultaat? Om de waarde van data te begrijpen is het goed om te weten wat business intelligence is. In deze blog gaan we in op dit begrip en tonen we een aantal voorbeelden van succesverhalen.

Wat is business intelligence?

Business intelligence (BI) is een proces dat bestaat uit het verzamelen en analyseren van data. Door het gebruik van analytische programma’s, zoals spss of python, wordt data omgezet in informatie. Eindverantwoordelijken krijgen hiermee inzicht in bijvoorbeeld de markt, concurrenten of interne KPI’s. Dit leidt tot geïnformeerde beslissingen die zonder de beschikking tot informatie mogelijk niet voor de hand zouden liggen.

Oakland Athletics

Het idee achter business intelligence klinkt mooi, maar wat betekent dit concreet? Een van de meest bekende voorbeelden van een succesvolle inzet van business intelligence is het verhaal van Oakland Athletics. Oakland Athletics is het honkbalteam waar de film Moneyball op gebaseerd is. De film gaat over een club met weinig financiële middelen dat door de inzet van data met de grote clubs mee kon doen. De technische man van de club verzamelde en analyseerde data van honderden honkbalspelers. Hierdoor kon de club goede spelers halen die door de andere teams over het hoofd werden gezien. Door het succes van Oakland Athletics volgde andere clubs en speelt data een grote rol in het hedendaagse honkbal.

Business intelligence in het bedrijfsleven

Natuurlijk runt niet iedereen een honkbalclub. Er zijn gelukkig ook genoeg voorbeelden van succesvol gebruik van business intelligence in het bedrijfsleven. Walmart, een grote winkelketen in de VS, is een voorbeeld van een bedrijf dat data centraal heeft gesteld in de bedrijfsvoering. Tijdens Halloween zagen analisten dat een bepaald soort koekjes in alle winkels veel verkocht werden, behalve in twee vestigingen. Het bleek dat de koekjes niet in de schappen lagen. Door het signaleren en oplossen van dit probleem wist Walmart een hogere omzet te realiseren.

Een ander voorbeeld binnen Walmart is het voorspellen van de vraag tijdens het naderen van tropische stormen. De analisten concludeerden op basis van historische data dat consumenten bepaalde producten inslaan voor het naderen van een storm. Een specifiek voorbeeld: Er werden gemiddeld 7 keer zoveel strawberry poptarts verkocht. Daarnaast was er een grotere vraag naar bier, water en zaklampen. Deze kennis hielp bij het verbeteren van het voorraadbeheer en sales, en resulteerde in omzetgroei gedurende de periodes waarin orkanen voorspeld waren.

Ook Coca Cola gebruikt data bij het bepalen van de strategie. Het bedrijf verzamelt feedback van klanten, gedeeld over de telefoon, social media, of email. Ze analyseren de data ten behoeve van het verbeteren van de marketingstrategie en productontwikkeling. Netflix, Bol.com en andere webgiganten gebruiken klantdata om aanbevelingen te doen. Netflix voorspeld op basis van kijkgedrag welke series voor jou interessant zijn. Bol.com en andere webwinkels analyseren gebruikersdata om productaanbiedingen te sturen die interessant zijn voor de klant.

Een wat extremer voorbeeld van het gebruik van data is het verhaal van het bedrijf ‘Target’. In 2002 huurde zij een statisticus in met de opdracht om te voorspellen welke klanten in verwachting waren. Er werd een model gemaakt waarmee aan de hand van het kooppatroon van de klant angstaanjagend nauwkeurig voorspeld kon worden of en hoelang iemand zwanger was. Target gebruikte deze informatie om de klanten folders te sturen met producten die voor deze klant interessant zijn. Het hoopte hiermee klanten te binden.

Haal waarde uit uw data

Het is inmiddels duidelijk dat het dashboard met de mooie grafieken waarde heeft. Het is echter wel belangrijk dat de juiste vragen gesteld worden en er veel aandacht wordt besteed aan de kwaliteit van de data en het formuleren van het gewenste resultaat. Wij helpen u graag bij het volledige proces van dataverzameling tot datavisualisatie. Neem contact met ons op en haal waarde uit uw data.